torsdag, juli 13, 2006

Halländingen, torsdagen den 5 april 1928

”En dräng – som är jordbruksvan samt körkunning i bil och nykter erhåller plats genast hos Karl Johansson, Hylta pr Gölingstorp.”

Detta kunde jag läsa i Halländingen från 5:e april 1928. Tidningen hittade jag i trossbotten i taket ovanför hallen. När jag började riva pärlsponten i taket såg jag att ovanför detta låg endast papp och sedan fullt med sågspån. Rummet och resten av huset fylldes snabbt med en tjock dimma av damm när jag tog ner pärlsponten planka för planka.
Jag tycker att det är helt fantastiskt att hitta en tidning som min farfars far lade dit 1928 och nästan 80 år senare hittar jag den. När jag försiktigt tog ner tidningen var jag den första som rört denna sedan August Pettersson lade dit den.

Spånen som samlades i en tjock hög gick jag genom noggrant för att inte missa om det låg något annat spännande. Hittade andra små tidningsbitar, porslinsdelar och en gammal trådrulle.

Hade efter jobbet besök av Johan Edenholm, en jobbarkompis, och lite senare min farbror Bo och hans två döttrar Linnea och Alicia.

Påbörjade också idag lite smått att riva i den andra hallen och packade ner det som var kvar i skafferiet. Imorgon jobbar jag fram till 12:00 sedan är det SEMESTER!
Skall köra släpet till besiktning i Gislaved och efter det blir det säkert några timmars rivning. Men det känns fantastiskt att ha semester snart och bara kunna tänka på Ekeryd…och min gravida fru där hemma!

2006-07-13 - 3 timmar




Väggen till höger som vi vill riva verkar inte vara bärande.

Och inte heller den andra väggen är bärande som vi skall riva.

Så här skitig kan man bli om man river ner innetak.

1 kommentar:

Anonym sa...

Muahaha, du bara roar dig! Tvätta dig innan du kommer till jobbet imorgon bara ;-)

Såg ju lovande ut med reglarna. Det var riktigt roligt att spana in huset idag :-)

CU /Edis