tisdag, januari 16, 2007

Pappaledig och ännu en förödande storm

I torsdags och fredags var jag pappaledig och hade två riktigt sköna dagar. I torsdags åkte jag till Ekeryd två timmar på förmiddagen för att gjuta ett fundament till pannan i pannrummet. Det gick smidigt och när jag var klar åkte jag hem till Noak och Fia.

På fredagen började jag morgonen med att ta mig ut i skogen för att kolla om det hade blåst ner några träd sedan det blåste senast. Jag hade några ströträd som blåst ner som jag tänkte ta tag i under lördagen. Men under natten till lördagen blåste det upp och när jag kom ut i skogen på morgonen hade fler träd blåst ner. Bland annat ett lite större träd över två vägar. Jag började med de mindre träden och gjorde klart detta på förmiddagen. På eftermiddagen skulle jag ta det lite större men då började allt krånga. Jag satte såget och när jag till slut fick loss det hade kedjan blivit sned. Jag gav upp och tänkte fortsätta på måndagen för att det skulle ju blåsa upp mer på söndagen. Och ja...det gjorde det!

På söndagen blev det rejäl storm och jag och pappa höll oss inne i Ekeryd och började regla väggarna mot ytterväggen. Vi byggde regelverk som vi reste mot väggen. Direkt mot timret satte vi vindpapp. Vi hann med att göra hela väggen från köket bort till vardagsrummet på förmiddagen. Efter lunchen började vi på en utav väggarna i badrummet och nu med lite rutin smällde vi upp denna vägg på nolltid.
På eftermiddagen ringde vi till grannen och fick reda på att vi inte hade någon ström i Åker. Då var det bara att boa in sig på Smultronvägen hos mamma och pappa som vi senast gjorde när Gudrun härjade.

På måndag lunch åkte jag ner till skogen där jag hade hållt till på lördagen. Många träd som blåst ner och mycket jobb som måste göras! Här blir det att ta hjälp av svärfar och hans skogsmaskin. Trist som attan! Det är väl verkligheten för dagens skogsägare att skogen blåser ner istället för att man får avverka den.

I tisdags fortsatte vi i badrummet och gjorde halva väggen mot vardagsrummet. Nu är strömmen tillbaka och jag, Noak och Fia kan nu återgå till vardagen.

2007-01-14 – 6 timmar
2007-01-16 – 2 timmar


Väggen från vardagsrummet och in i köket reglat och klart med vindpapp bakom reglarna.


Ena väggen i badrummet reglad.

Inga kommentarer: